Останнє оновлення: 17:51 неділя, 15 червня
Думка
Ви знаходитесь: Політика / Україна / Московська церква на українській святині
Московська церква на українській святині

Московська церква на українській святині

Що коїться довкола Десятинної церкви Києва?

Наприкінці січня радикально налаштовані члени деяких націоналістичних організацій демонтували борд біля т.зв. каплички, насправді церкви Московського патріархату, в древньому центрі Києва біля залишків Десятинної церкви.

Потім вони ж спробували підпалити цю «капличку». А наступними днями організували тут акції протесту громадян, вимагали зносу.

Правоохоронні органи порушили кримінальне провадження за фактом спроби підпалу, суд арештував фігурантів справи на 2 місяці, але на початку лютого відпустив на поруки народних депутатів.

Водночас активісти дуже швидко зібрали понад 10 тисяч підписів громадян під петицією до міської ради з вимогою знести цю споруду. «Територія, на якій незаконно побудована споруда – каплиця УПЦ МП, належить до особливо цінних земель історико-культурного призначення та містить культурну спадщину Києва, є пам’яткою історії національного та місцевого значень», – сказано в петиції. І що ця територія належить громаді Києва й була передана в постійне користування Національному музею історії України для збереження цієї пам’ятки, без зміни цільового призначення.

У міськраді визнали, що споруда дійсно зведена незаконно, без належних дозволів, але для її знесення потрібне рішення суду.

Що ж за чергове протистояння відбувається в центрі столиці?

Трохи історії. Десятинна церква – перший християнський храм Київської Русі, він збудований за наказом князя Володимира Великого, хрестителя держави. Тут князя й поховали, як і його бабусю – княгиню Ольга. Через два століття храм був поруйнований під час узяття Києва монголо-татарами. Кілька століть стояв у руїнах. У XVII столітті митрополит Петро Могила відбудував невеличку вцілілу частину храму. Але про повну реконструкцію не йшлося, хоча б тому, що на той час нащадки вже не мали точної уяви, який вигляд мав храм.

У ХІХ столітті неподалік спорудили так звану «відновлену Десятинну церкву», яка не мала нічого спільного з первісним храмом і була доволі недолугою архітектурно. Хоч і не через це, а через свій войовничий атеїзм більшовицька влада в 1930-ті роки знищила цю церкву.

У незалежній Україні, разом з поверненням уцілілих церков віруючим, реставрацією храмів, було відтворено деякі колись повністю зруйновані святині. Насамперед це Успенський собор Києво-Печерської лаври, зруйнований вибухом у час Другої світової війни: за радянською «історією» – нацистськими окупантами, але є й більш імовірна версія, що його знищили радянські диверсанти, як і багато споруд Києва перед здачею німцям. Так чи інакше, але відбудований у 1990-ті Успенський собор знову діє як головний храм лаври. Так само відновили, це вже в центрі столиці, Михайлівський Золотоверхий собор, знищений комуністичним режимом у 1930-ті роки. Обидва храми дожили практично до наших часів, загинули лише в ХХ столітті, тому були точно відомі й могли бути відтворені.

Інша ситуація – з Десятинною церквою. Історія не зберегла нам її первісного вигляду, розмірів, характеристики. Тому в такому разі відтворювати щось на тому самому місці, на тих самих руїнах заборонено нормами ЮНЕСКО – Організації Об’єднаних Націй з питань освіти, науки і культури, спеціалізованої структури ООН. А ця центральна, історична частина Києва, так званий град Володимира, тобто Софійський собор і прилегла територія, якраз внесені до списку світової культурної спадщини ЮНЕСКО.

На залишках Десятинної церкви, а це були лише її фундаменти, археологи десятки років вели й ведуть дослідження. Адже саме звідси постав Київ, Київська Русь. На цій Старокиївській горі існували поселення ще дохристиянських часів, тут стояв княжий дитинець, резиденція Великих князів Київських: Олега, Ігоря, Святослава, Володимира, Ярослава, їхніх наступників. Щодо Десятинної церкви, то обговорювалися ідеї музеєфікації її залишків. Варіанти можуть бути різні. Наприклад, накритий склом підземний музей, з відвідуванням екскурсантами, продовженням досліджень.

Натомість на початок 2010-х років над залишками Десятинної нависла реальна загроза. Неувага влади регіоналів до досліджень нашої історії, недофінансування призвели до того, що залишки церкви почали остаточно руйнуватися від дощу, снігу, вітру.

І тут вихопилася зі своєю пропозицією Російська православна церква, представлена в Україні найбільшою православною конфесією – так званою Українською православною церквою Московського патріархату. Вона запропонувала побудувати на фундаментах Десятинної церкви «відновлений» храм. Але навіть регіонали не посміли дозволити реалізувати цю дивну ідею. Перше: вона суперечила згаданим вимогам ЮНЕСКО. А ця організація і так має претензії до ситуації з внесеним до її світового списку історичним центром Києва, наприклад, щодо сумнівних будівництв у цій зоні. Друге (може, й основне): будівництво московської церкви прямо на найдавнішій нашій святині було б явним викликом українській національній історії і пам’яті.

Урешті, було ухвалено й реалізовано такий проект: рештки Десятинної акуратно засипали, накрили чистим піском – для надійної їх консервації з перспективою майбутніх досліджень і музеєфікації. Так робиться у світовій практиці.

Але ще до цього Московська церква самочинно, без усяких дозволів, з порушенням норм будівництва спорудила поруч із залишками Десятинної так звану «капличку». Оголосивши, що в складі УПЦ МП діє так званий Десятинний чоловічий монастир, а ця «капличка» – то Володимиро-Ольгинський храм цього монастиря, названий на честь святих Володимира й Ольги.

Уже тоді активісти, патріоти вимагали від влади знесення цієї «каплички», насправді – доволі немаленької дерев’яної церкви. Знесення як самочинно спорудженої на нашій святині. Проте влада регіоналів ніяк не реагувала на ці звернення.

Ці фото я зробив на місці подій улітку 2011 року, працюючи у столичній газеті «Слово Просвіти» і готуючи публікації щодо тривожної ситуації з Десятинною і, зокрема, про цю «капличку». Як бачите, це зовсім не «капличка», а дійсно ціла церква. Стоїть на території Національного музею історії України, під його стінами. На фото і сам музей, а також тодішній стан залишків Десятинної.

Не зрушило з місця це питання і за чотири роки нової влади, після Майдану. Навіть з початком агресії і війни Росії проти України. І ось знову – стихійний протест людей, на жаль, поза межами закону. Прикро, що з беззаконням, яким є нахабні самобуди, доводиться боротися ось такими не дуже цивілізованими методами, як підпал. Самоправство, до якого то тут, то там вдаються громадські активісти, не потрібне. Але воно породжене бездіяльністю влади.

А ще – існуючою релігійною ситуацією в Україні. Патріоти обурюються, як це може в нашому церковному житті домінувати конфесія, яка фактично благословляє російську агресію. Як це головна святиня України – Києво-Печерська лавра – є монастирем Московського патріархату. Більше того: всі три українські лаври, а це ще й Почаївська і Святогірська, є монастирями Московської церкви.

Але це вже запитання до самих віруючих. Вони вільні вибирати собі релігійні конфесії. Ну не буде ж держава їх «переформатовувати», передавати туди-сюди храми, монастирі й лаври указами Президента чи постановами уряду, парламенту. А щоб віруючі бодай трохи прозріли, треба відкривати їм нашу історію, щоб видно було, які саме церкви істинно канонічні, а які – самозвані, як «каплички» на наших святинях.

Петро АНТОНЕНКО,
редактор газети «Світ-інфо»,Чернігів.
Фото автора

Коментарі (9)

Чернігівець | 2018-02-26 20:46

Андрій
Operator.
Андрій
Operator.Цілком згоден, що, цитата, "розраховувати на щасливе життя ми навряд чи можемо", тому що поки адекватні люди прагнуть майбутнього і займаються технологіями, розвитком і банальним налагодженням життя і побуту (компи, інтернет, електрокари, сонячні дахи, ракети на Марс..), є такі дрімучі особи, які тягнуть в середньовіччя і вважають, що всі інші мають знати якісь СРАНІ ДОГМАТИ якоїсь релігії...
Так, я з ними НЕ знайомий і, може це для когось розрив шаблону, але я жодним чином і НЕ повинен бути з ними знайомим - ані з юридичної, ні з моральної ні з якоїсь культурної точки зору. Їхнє місце - в середньовіччі.
Для вас, таких дрімучих і забитих "духовними скрепами", інші релігії чи їхня відсутність у людини - привід до зневаги й образ. Вам написали, що люди інших релігій - пси і свині, і ви ладні те, як папуги, повторювати, немов це неподобство - святиня... Вам не допетрати, що в КОЖНІЙ тоталітарній секті розповідають, які вони правильні, а всі інші релігії і люди - темні й бісовські, пси і свині.
І ви, отакі зачухані "гості" з 300-літнього минулого за своїм світоглядом, пхаєтеся в інтернет вчити інших, що вони мають знати догмати релігії, цікавої вам і не цікавої їм.
Щиро бажаю, аби конкретно цей тов. Андрій хоча б на старість усвідомив убогість цих своїх міркувань і претензій.
Біда з Вами, та й годі, якщо Ви так реагуєте на досить доречні зауваження. І догмати не обмежені в часі. Середньовічча тут ні до чого. І якщо Ви грамотна людина, то повинні орієнтуватися у суспільному житті світу, в т.ч. і у знанні "середньовічних догматів". Я знаю догматику і православну, і католицьку, і буддиську, і ісламську. Це необхідно, в першу чергу, для толерантного ставлення до людей з іншим віросповіданням. А хизуватися незнанням - це вже якось взагалі не вкладається в голові... ((

Operator. | 2018-02-13 10:26

Андрій
Operator.
Андрій
Цілком згоден, що, цитата, "розраховувати на щасливе життя ми навряд чи можемо", тому що поки адекватні люди прагнуть майбутнього і займаються технологіями, розвитком і банальним налагодженням життя і побуту (компи, інтернет, електрокари, сонячні дахи, ракети на Марс..), є такі дрімучі особи, які тягнуть в середньовіччя і вважають, що всі інші мають знати якісь СРАНІ ДОГМАТИ якоїсь релігії...
Так, я з ними НЕ знайомий і, може це для когось розрив шаблону, але я жодним чином і НЕ повинен бути з ними знайомим - ані з юридичної, ні з моральної ні з якоїсь культурної точки зору. Їхнє місце - в середньовіччі.
Для вас, таких дрімучих і забитих "духовними скрепами", інші релігії чи їхня відсутність у людини - привід до зневаги й образ. Вам написали, що люди інших релігій - пси і свині, і ви ладні те, як папуги, повторювати, немов це неподобство - святиня... Вам не допетрати, що в КОЖНІЙ тоталітарній секті розповідають, які вони правильні, а всі інші релігії і люди - темні й бісовські, пси і свині.
І ви, отакі зачухані "гості" з 300-літнього минулого за своїм світоглядом, пхаєтеся в інтернет вчити інших, що вони мають знати догмати релігії, цікавої вам і не цікавої їм.
Щиро бажаю, аби конкретно цей тов. Андрій хоча б на старість усвідомив убогість цих своїх міркувань і претензій.

Андрій | 2018-02-12 20:41

Андрій
Operator.
Нажаль, таких як ви (з таким же примітивним мисленням щодо православія) багато в нашій країні сьогодні і тому розраховувати на щасливе життя ми навряд чи можемо.. Кожний пересічний громадянин України зараз дуже добре відчуває жалюгідне становище країни, до якого призвели її всі минулі керівники. Господь завжди нам дає шанс покаятись і попередити ще більше покарання за тяжкі гріхи. В нашому суспільстві такого поки не відбувається, а тому ми будемо поки продовжувати "тонути". Ваша риторіка видає в вас особу, яка і близько не знайома з догматами православної церкви, тому таке примітивне мислення і поверхнева, неадекватна трактовка стану речей. Ви язичник, з якими Господь радить поводитись так "Не давайте святыни псам и не бросайте жемчуга вашего перед свиньями, чтобы они не попрали его ногами своими и, обратившись, не растерзали вас." Я притримаюсь цієї поради і закінчу діскуссію з вами. До речі, страх Господень - це початок премудрості і я бажаю вам його здобути якнайшвидше. інакше буде біда!\\\\\\--- Ви грамотний, як Янукович - "діскуссію " )))

Operator. | 2018-02-12 10:28

Андрій
Ахаха!
"...а ... втім, якщо ви православні, то здогадалися б самі..."
Я не з "православієм головного мозга", але здогадуюсь :) У вас же, православныя духовноскрепныя", бог - це якийсь садюга, який так і шукає привід, як би вас "одарити" всякими жахіттями. Ви ж, православні, свого бога БОЇТЕСЯ. Це суть вашої релігії - бог вас постійно має бити, а попи ваші - називати вас РАБАМИ вашого ж бога.
Опупєть "віра"!
І в житті ж, напевно, добре допомагає! :)))
За логікою: вляпався в халепу - значить мало в церкву московським попам заносим і слабо чолом в підлогу церкви довбав.
Браво! :)))

Андрій | 2018-02-11 20:35

Змушений дещо пояснити всім, хто відгукнувся на мій коментар! По-перше, під словом "обратка" мався на увазі не якийсь там метод фізичного впливу, а ... втім, якщо ви православні, то здогадалися б самі. По-друге, ...так, саме розхитуванням ситуації я називаю трактування будь-яких подій на цьому сайті, пов'язаних з православною церквою в Чернігові. На жаль ВСІ статті тут вихваляють київський патріархат і навпаки всіляко паплюжать служителів УПЦ МП. По-третє, на жаль чи на щастя (як для кого), але канонічність церков не залежить тільки від фактора незалежності тієї чи іншої держави. Благословення Господнє не поширюється на будь-яку церкву, яка самопроголошує себе в тій чи іншій країні тільки за національною або територіальним принципом, навіть якщо там намагаються дотримуватися всіх канонів православ'я. Бо починаючи з Апостолів таке поняття як "рукоположение" та благословіння ніхто не відміняв. Тому для багатьох у нас в країні хочу повідомити, що ніде в православних церквах світу сьогодні в молитвах на літургії не згадуються "ієрархи" УПЦ КП... Загалом панове думайте, але спочатку гарненько вивчайте матчастину, а саме Біблію - там відповіді на всі питання!

Автор | 2018-02-08 20:53

Андрію
Значить, це тепер називається "розхитувати ситуацію"? Правда, яка очі коле, розхитує?
У відомо які часи це називалося не так делікатно::"клєвєта на совєтскій строй" і так далі. Пропоную краще Андрію спростувати хоч одне судження цієї публікації. Тут ще і не все сказано. Про це - у відповіді Чернігівцю. Повністю згоден з Вами, що треба діяти "відповідно до чинного законодавства". Про те, як нахабно була поставлена ця "капличка", давно було відомо. Але знаєте, чому в міській адміністрації говорять, що для знесення "каплички" потрібне рішення суду? Тому, що невдовзі після її спорудження рішенням суду Януковича і регіоналів було закріплено за Московським патріархатом "право власності" на цю "капличку", Рішенням, шитим такими білими нитками, що його зараз дуже просто скасувати новим судом, було б бажання.
А щодо набуття "канонічності" Московською церквою , то тут уже потрібен не державний міський чи районний суд, тут давно вже відомий суд історії. Просто людям про це треба розказувати.

Чернігівець | 2018-02-08 20:30

Андрійредакція! ви вже за...ли розхитувати ситуацію навколо УПЦ МП! Що це замовний напрямок вашої діяльности ясно вже всім! ...Відпочиньте трохи, а то дійсно обратку отримаєте!
Редакція
"Обратка" доволі страшна річ: релігійна війна не знає компромісів. Це нам на прикладі може продемонструвати Сербія. Тож не просіть її, оскільки крові в Україні і так доволі багато ллється. А от щось зробити, щоб дійсно не розхитувати ситуацію, - зась... :/ І всілякі там "активісти" насправді самі звичайні хулігани, оскільки, якщо ми живемо в правовій державі, то й діяти повинні відповідно до чинного законодавства. І не розпалювати ворожнечу, особливо цькуючи Церкву. Христову Церкву, а не Московську...

Редакція | 2018-02-08 16:05

Андрійредакція! ви вже за...ли розхитувати ситуацію навколо УПЦ МП! Що це замовний напрямок вашої діяльности ясно вже всім! ...Відпочиньте трохи, а то дійсно обратку отримаєте!
Заносьте "обратку", тіки не розплескайтеся дорогою.

Андрій | 2018-02-08 15:53

редакція! ви вже за...ли розхитувати ситуацію навколо УПЦ МП! Що це замовний напрямок вашої діяльности ясно вже всім! ...Відпочиньте трохи, а то дійсно обратку отримаєте!
закрити

Додати коментар:


Фотоновини

  Чернігів: ворота і ноу-хау у … середньовіччі

SVOBODA.FM